Remco Grashof, Visual Merchandise Operations Specialist
Remco Grashof, Visual Merchandise Operations Specialist
“Ik ben in 2009 begonnen bij WE Fashion”, vertelt Remco Grashof. Hij is Visual Merchandise Operation Specialist en heeft al vele stappen kunnen maken binnen de organisatie. Zo begon hij ooit als etaleur. “Dat klopt, maar niet lang na mijn start bij WE® ontstond er een nieuw store-concept en heb ik – samen met twee andere etaleurs – de kans gekregen om hieraan bij te dragen.” Al snel groeit Remco’s functie uit tot iets groters: “Ik mocht in deze concept store ondersteunen op het gebied van etaleren én merchandising. Een uitdaging die ik met beide handen aangegrepen heb.” Na twee leerzame jaren besluit Remco de winkelvloer te verlaten en zijn carrière op het hoofdkantoor te vervolgen als Concept Specialist.
Dan begint het na 2,5 jaar toch weer te kriebelen om zelf in de winkel te staan. Remco start als Instore Visual Merchandiser in Zwolle. “Hier heb ik met kleine stapjes naar een succesvolle store toegewerkt. Ik leerde mijn collega’s over het belang van visual merchandising, vertelde hen waar extra aandacht op te focussen en hoe eventuele problemen op te lossen, denk bijvoorbeeld aan voorraden die later binnenkwamen. Langzaam maar zeker bouwde ik met hen aan een werkwijze, waarbij we allen op één rechte lijn zaten.” Deze aanpak leverde een verbluffend resultaat op, want in een periode van slechts 1,5 jaar steeg Zwolle naar het filiaal met de hoogte omzet van heel Europa. “Een mijlpaal om trots op te zijn”, zegt Remco.
“Ik ben in 2009 begonnen bij WE Fashion”, vertelt Remco Grashof. Hij is Visual Merchandise Operation Specialist en heeft al vele stappen kunnen maken binnen de organisatie. Zo begon hij ooit als etaleur. “Dat klopt, maar niet lang na mijn start bij WE® ontstond er een nieuw store-concept en heb ik – samen met twee andere etaleurs – de kans gekregen om hieraan bij te dragen.” Al snel groeit Remco’s functie uit tot iets groters: “Ik mocht in deze concept store ondersteunen op het gebied van etaleren én merchandising. Een uitdaging die ik met beide handen aangegrepen heb.” Na twee leerzame jaren besluit Remco de winkelvloer te verlaten en zijn carrière op het hoofdkantoor te vervolgen als Concept Specialist.
Dan begint het na 2,5 jaar toch weer te kriebelen om zelf in de winkel te staan. Remco start als Instore Visual Merchandiser in Zwolle. “Hier heb ik met kleine stapjes naar een succesvolle store toegewerkt. Ik leerde mijn collega’s over het belang van visual merchandising, vertelde hen waar extra aandacht op te focussen en hoe eventuele problemen op te lossen, denk bijvoorbeeld aan voorraden die later binnenkwamen. Langzaam maar zeker bouwde ik met hen aan een werkwijze, waarbij we allen op één rechte lijn zaten.” Deze aanpak leverde een verbluffend resultaat op, want in een periode van slechts 1,5 jaar steeg Zwolle naar het filiaal met de hoogte omzet van heel Europa. “Een mijlpaal om trots op te zijn”, zegt Remco.
Inmiddels bewaakt Remco het Visual Merchandise-concept in de stores en is hij dé verbindende schakel tussen de collega’s van sales, stores en het hoofdkantoor. “Ik bied een luisterend oor en denk in veel gevallen met hen mee. Daarnaast zorg ik ervoor dat de VMI’s – kort voor visual merchandising instructions – bewaakt worden in de stores. Dit zijn handleidingen die Visual Merchandisers helpen de vertaalslag van concept naar uitwerking te maken. Zij kunnen hierin o.a. terugvinden wat de aankleding voor de wanden gaat zijn, hoe de tafels moeten worden ingedeeld en op welke manier de collecties gepresenteerd worden in onze etalages.” Een winkel is als een weloverwogen keuze, er gaat een hoop voorbereiding en denkwerk aan vooraf", zo weet ook Remco. Volgens hem begint de reis van de klant al op de stoep. “Visual Merchandising is een belangrijk aspect in de retail. Hiermee bieden we onze klanten een ultieme winkelervaring, welke al begint bij binnenkomst. Ik vind het ontzettend leuk om hier een begeleidende rol in te kunnen spelen. Geen dag is hetzelfde, wat mij erg aanspreekt binnen deze functie. Je input wordt echt meegenomen en dat zie je regelmatig terug.”
“De balans opzoeken tussen commercie en creativiteit”, zegt Remco. “Daar zit de uitdaging voor mij.” Volgens hem krijg je bij WE® veel ruimte en vrijheid voor eigen inbreng én – indien nodig – handvaten vanuit diverse afdelingen. “Uiteraard streef je naar resultaten, maar dit doe je op een manier die voor jou werkt.” Daarnaast geeft Remco aan veel waardering te voelen voor zijn werkzaamheden: “Ik word echt gezien en gehoord. Het is hard werken, maar ik doe het met veel plezier.” Over een jaar of 5 vervult Remco nog altijd dezelfde functie, zo zegt hij zelf. Remco: “Ik vind dat ik een hele leuke baan heb, waar ik dagelijks veel positieve energie uit haal. Ik hoop dat ik dit werk nog heel lang mag doen.”
Inmiddels bewaakt Remco het Visual Merchandise-concept in de stores en is hij dé verbindende schakel tussen de collega’s van sales, stores en het hoofdkantoor. “Ik bied een luisterend oor en denk in veel gevallen met hen mee. Daarnaast zorg ik ervoor dat de VMI’s – kort voor visual merchandising instructions – bewaakt worden in de stores. Dit zijn handleidingen die Visual Merchandisers helpen de vertaalslag van concept naar uitwerking te maken. Zij kunnen hierin o.a. terugvinden wat de aankleding voor de wanden gaat zijn, hoe de tafels moeten worden ingedeeld en op welke manier de collecties gepresenteerd worden in onze etalages.” Een winkel is als een weloverwogen keuze, er gaat een hoop voorbereiding en denkwerk aan vooraf", zo weet ook Remco. Volgens hem begint de reis van de klant al op de stoep. “Visual Merchandising is een belangrijk aspect in de retail. Hiermee bieden we onze klanten een ultieme winkelervaring, welke al begint bij binnenkomst. Ik vind het ontzettend leuk om hier een begeleidende rol in te kunnen spelen. Geen dag is hetzelfde, wat mij erg aanspreekt binnen deze functie. Je input wordt echt meegenomen en dat zie je regelmatig terug.”
“De balans opzoeken tussen commercie en creativiteit”, zegt Remco. “Daar zit de uitdaging voor mij.” Volgens hem krijg je bij WE® veel ruimte en vrijheid voor eigen inbreng én – indien nodig – handvaten vanuit diverse afdelingen. “Uiteraard streef je naar resultaten, maar dit doe je op een manier die voor jou werkt.” Daarnaast geeft Remco aan veel waardering te voelen voor zijn werkzaamheden: “Ik word echt gezien en gehoord. Het is hard werken, maar ik doe het met veel plezier.” Over een jaar of 5 vervult Remco nog altijd dezelfde functie, zo zegt hij zelf. Remco: “Ik vind dat ik een hele leuke baan heb, waar ik dagelijks veel positieve energie uit haal. Ik hoop dat ik dit werk nog heel lang mag doen.”
Marije is al drie jaar werkzaam bij WE Fashion en kent alle ins en outs van het inkopen: “Het is belangrijk je ogen open te houden, te observeren wat er op de markt gebeurt en deze – samen met de huidige verkoopresultaten – te vertalen naar een nieuwe, nog betere collectie. Dit alles maakt dat communicatie en teamverband centraal staan.”
Amber liep als 18-jarige de store binnen en is niet meer weggegaan:“Door de vrijheid die ik krijg om mijn eigen draai aan iets te geven, voelt de store echt als een tweede thuis voor mij.”
Remco kent de kracht van visual merchandising als geen ander. Volgens hem begint de reis van de klant al op de stoep: “Hiermee dragen we bij aan de ultieme winkelervaring, welke begint bij binnenkomst."
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.